På Oslo Negativ fotofestival og i samarbeid med Dáidda webgalleri, stiller Stig Marlon Weston ut bilder fra prosjektet «Cum grano salis».
Stig Marlon Weston bruker fotografiet for å undersøke forskjellige filosofiske tilnærminger å se verden og våre omgivelser på. Han tilpasser teknikk til tema og har jobbet med alt fra snapshot kamera og storformatsfotografering til hjemmelagde pinholebokser og kameraløse fotografiske eksperimenter, men bruker alltid analoge og tradisjonelle fotomaterialer.
Med fokus på det som ikke kan fotograferes og mangelen på objektivt målbar informasjon formidlet i fotografiet har Weston laget typologiske stilleben med et minimalt motiv. Prosjektet fungerte som en metodisk måte for fotografen å arbeide seg gjennom egen frustrasjon med det fotografiske mediet. Målet var å synliggjøre at fotografier alltid kommer til kort i formidlingen av fullverdig informasjon, samtidig som vi alltid fyller prosessen med å se på bilder med egne tanker og forventninger. På Oslo Negativ vises bilder fra en av de 12 seriene i prosjektet.
Med en serie fotografier av en gullbarre ser disse bildene både på bildeinnhold og vurdering av verdi. Ved å ha fotografert det sammen motivet over tid diskuteres vår oppfattelse av et konkret objekt, verdensøkonomien og den underliggende mangelen på fullverdig informasjon i en fotografisk avbildning. Bildene er tatt over ett år i varierende dagslys. Motivet er likt og utseendet endres marginalt, men verdien og dermed nytten av objektet, endres konstant av ting langt utenfor bildeflaten.
Dáidda representerer mangfold innen det fotografiske uttrykket og viser kunst fra etablerte profiler, kunstnere og nye talenter.
Dáidda betyr kunst på samisk og er startet av familien Persen og foto- og printfirmaet Profildata.


















Cum grano salis
Cum grano salis er et prosjekt satt sammen av 12 serier bilder som springer ut av en frustrasjon over mediets avhengighet av motivets innhold og idéen om det motivløse fotografiet. Ved å jobbe med tradisjonen for typologisk fotografi og stilens forkjærlighet for vitenskaplig faktasamling eksponeres fotografiets mangel på eget uavhengig innhold, og .
Hver serie inneholder 12 bilder og tar for seg en begrenset type motiv og en spesifikk målbar variasjon. Alle bildene har titler som beskriver denne variasjonen men samtidig peker på hvor mye annen informasjon om motivene som holdes tilbake og ikke finnes innenfor bilderammen.
Seriene tar for seg motivene gull og variasjonen i verdi på en avbildet gullbarre over ett år, nattehimmelens farge fotografert til forskjellige tider, kremerte beinrester etter avdøde av forskjellige alder, TV-signaler på en skjerm og de tilhørende bølgelengdene, støv samlet på i samme lokale til forskjellige tidsintervaller, farger satt inn i pantonesystemet, papirvekten til forskjellige typer hvitt papir, lyset fra lyspærer av varierende styrke, arealprisen på boliger til salgs, bakken og det nærværende støynivået, vann som er på vei mot kokepunktet og volumet inni tomme plastposer.
2006-2016