• Books
  • Newsletter
  • Blog
  • Norsk
  • English
Menu

Stig Marlon Weston

  • Books
  • Newsletter
  • Blog
  • Norsk
  • English
Fotogram av meg som holder kurs på folkeuniversitetet.

——

Oslo Fotokunstskole holdt en paneldebatt om håndverk og materialitet i fotokunsten.Dag Alveng, Marte Aas, Eivind Lentz og Mikkel McAlinden deltok, og temaet åpnet opp for at deb…

Fotogram av meg som holder kurs på folkeuniversitetet.

——


Oslo Fotokunstskole holdt en paneldebatt om håndverk og materialitet i fotokunsten.

Dag Alveng, Marte Aas, Eivind Lentz og Mikkel McAlinden deltok, og temaet åpnet opp for at debatten skulle gå i veldig mange retninger som alle kunne være spennende.
Det ble en del uinteressant snakk om det er en stigende eller synkende interesse rundt fysisk og analogt fotografi. Alle som skal vise bildene sine offentlig må forholde seg til valget om å produsere fysiske fotografier eller holde seg til skjermvisninger. Og da blir håndverk og materialitet til en serie valg man uansett må jobbe seg gjennom når man lager bilder.
Men de viktigste delene av diskusjonen handlet for meg om hvordan, og ikke minst hvorfor, en fotograf velger å arbeide digitalt eller analogt. Ordskiftet gikk frem og tilbake om hvorfor paneldeltagerne hadde valgt som de hadde gjort. Dag Alveng snakket om sitt tradisjonelle utgangspunkt og sin fascinasjon om idèen det vakre i kunsten. Mikkel McAlinden var opptatt av å fotografiske fetisjer og ville heller jobbe med filosofiske tanker basert på visuell informasjon. Men konkrete konkluderende uttalelser satt langt inn hos alle. Eterhvert degenererte ordskiftet til en debatt om hvor virkelighetsbeskrivende svarthvitt fotografier egentlig er.

Panelet må uansett ha fungert for jeg ble sittende og formulere en konklusjon for meg selv.

I mitt hodet ble det tydelig at man ofte velger analogt eller digitalt utifra hvordan man som fotograf interesserer seg for fotografiets forhold til virkeligheten. Dersom du ønsker å si noe om det direkte avtrykket av virkelighet, slik McAlinden kom inn på, så gir det mening å bruke analogt materiale. Da har filmen blitt fysisk påvirket av virkeligheten og ved å være et håndfast bevismateriale gir de det ferdige bildet ikke bare en aura av sannhet, men et reelt stempel av ektehet. Så selv om McAlinden digitalt klipper og limer bildene sine sammen, fotograferer han på film slik at bildene hans fortsatt er fysisk forankret i virkeligheten som avtrykk av verifiserbar sannhet.

Om du istedet er opptatt av å skape bildene dine selv for å fortelle historier, tolke idèer og åpne for debatt kan det digitale fotografiet oppnå det samme. I mange tilfeller vil digital fotografering både gjøre denne prosessen lettere og gi flere kreative muligheter underveis.

For mange kan nok valget av teknikk ende opp som et resultat av tilfeldigheter eller i en fin avveid balanse mellom ønsket om spesifikke estetiske eller materielle resultater. Men i jakten på beskrivende fotografisk skjønnhet bør man altså tenke seg om en gang til i valget av teknikk. Ønsker du at bildene dine skal bli vakre kan du se på om de digitale teknikkene gir den skjermvisningen eller printkvaliteten du ser for deg. Men om du vil at bildene skal bevitne den skjønnheten som faktisk finnes i verden bør du vurdere å bruke analoge materialer.

Paneldebatt

November 4, 2013
← Verdens beste bok

sent by TinyLetter


Instagram

Jeg ble så fornøyd med bildene jeg lagde på fargemørkerommet sist helg at jeg har lagt de ut på kunstnernes webgalleri Atelie - @atelieart_ , om det er noen som er lystne på en håndlagd Weston i farger!

30
Jeg ble så fornøyd med bildene jeg lagde på fargemørkerommet sist helg at jeg har lagt de ut på kunstnernes webgalleri Atelie - @atelieart_ , om det er noen som er lystne på en håndlagd Weston i farger! 30x40cm c-print Multilag kopierte kameraløse fotogrammer i farger. Original 1/1. finnes på: https://atelie.art/studio/weston-stig-marlon
På torsdag skal jeg lede online møte med fotografene som har deltatt ved kunstneropphold på @nordicanalognetwork nordiske mørkerom i år. Og det er gratis å melde deg på om du vil være med!
-
You are i
På torsdag skal jeg lede online møte med fotografene som har deltatt ved kunstneropphold på @nordicanalognetwork nordiske mørkerom i år. Og det er gratis å melde deg på om du vil være med! - You are invited to join the Nordic Analog Network «Meet the Artists - 2024» - online meeting, please sign up here: https://www.nordicanalognetwork.com/2024-meet-the-artists The Nordic Analog Network has had another successful year of our Darkroom Exchange residency program for analog photographers across the Nordic region. 10 darkrooms in the 5 Nordic countries have invited in analog photographers to come and stay for an artist residency, sharing their knowledge an network and learning something new from their visitor. On Thursday 28th of November the Network will host an online zoom meet up of the artists where they will present their work and experience from the residency. We want to share our impression of the state of analog photography in this part of the world and what the artists are working on in the dark. Invited artists in 2024 were: Silverlab /Copenhagen - @silverlab.dk , Denmark invited: Oskar Söderman - @oskar_soderman ,from Sweden VK3 Printroom /Klitmoller - @vaerkstedetk3 , Denmark invited: Lia Stefanescu - @liaciocarlia , from Norway Mörk /Helsinki - @finnishdarkroom , Finland invited: Åsmund Lahaug - @aaklahaug , from Norway Luovake/Jyväskylä - @luovake , Finland invited: Emma Harris - @emmma.harris , from Denmark SÍM /Reykjavik - @simresidency , Iceland invited: Jenni Toivonen - @jenvonen , from Finland CYAN /Oslo - @studiocyan , Norway invited: Erik Gustafsson - @erikstudios , from Sweden and Vanni Jung Ståhle - @vanni.jung.stahle , from Sweden Isotop /Bergen - @isotopfellesatelier , Norway invited: Frank Unger - @frank_a_unger , from Finland LKV /Trondheim - @lkv_lademoenkunstnerverksteder , Norway invited: Juliana Smith - @julianairenesmith , from Finland SAGA /Inderoy - @nordphotography_workshops , Norway invited: Maia Torp Neergaard - @maiatorpneergaard , from Denmark Björkö /Stockholm - @bkn.bjorko.konstnod , Sweden invited: Toivo Heinimäki - @toivo123456 , from Finland #nordicanalognetwork #darkroomexchange darkroom #artistresidency
Stilling åpning i Wien idag! Jeg har med bilder i utstillingen «Sehscharfenbestimmung», under @rotlichtfestival 

Repost fra @rg10gallery 
-Rund 50 internationale Künstler:innen aus Österreich, Kanada, der Ukraine, Sü
Stilling åpning i Wien idag! Jeg har med bilder i utstillingen «Sehscharfenbestimmung», under @rotlichtfestival Repost fra @rg10gallery -Rund 50 internationale Künstler:innen aus Österreich, Kanada, der Ukraine, Südafrika, den USA und vielen weiteren Ländern präsentieren in einer kuratierten Ausstellung ihre Werke zu analogen Foto-Techniken und Ästhetik. Vernissage: 25/11/2024 | 18:30 – 22:00 Ausstellung: 25/11–01/12/2024 | Mo–Sa 15:00 – 18:00 Ort: RG10 GALERIE | Rotenlöwengasse 10, 1090 Wien @galerie.guerilla @rotlichtfestival #AnalogArt #PhotographyExhibition #RG10Gallery #KunstInWien #AnalogeÄsthetik #InternationaleKünstler #FotografieInspiration #CreativityUnleashed
Jeg sitter på analogt foto marked på Frysja, på Kjelsås i dag. Her selger jeg gammel film, Mørkeroms utstyr og diverse kameragreier. Åpent til kl 17 om du vil komme innom i Kjelsåsveien 145 ved Teknisk Museu
Jeg sitter på analogt foto marked på Frysja, på Kjelsås i dag. Her selger jeg gammel film, Mørkeroms utstyr og diverse kameragreier. Åpent til kl 17 om du vil komme innom i Kjelsåsveien 145 ved Teknisk Museum!
Søknadsfrist for være med på Experimental Photo Festival sitt kunstneropphold, eller stille ut under festivalen eller foreslå en workshop eller festivalprogram er 1.nov. Anbefaler sterkt å søke om dine fotografie
Søknadsfrist for være med på Experimental Photo Festival sitt kunstneropphold, eller stille ut under festivalen eller foreslå en workshop eller festivalprogram er 1.nov. Anbefaler sterkt å søke om dine fotografier kan sies å være basert på eksperimenterende prosesser! Repost fra• @experimentalphotofestival 𝗟𝗔𝗦𝗧 𝗖𝗛𝗔𝗡𝗖𝗘💥📸 OPEN CALL 📸 💥𝗘𝗫𝗣𝗘𝗥𝗜𝗠𝗘𝗡𝗧𝗔𝗟 𝗣𝗛𝗢𝗧𝗢 𝗙𝗘𝗦𝗧𝗜𝗩𝗔𝗟 𝟮𝟬𝟮𝟱 Until November 1st our open call will welcome submissions to anyone interested in: ⚡ giving workshops and conferences ⚡ do a solo exhibition ⚡ participate in the IEFC-EXP International Experimentation Residency @iefc_fotografia Are you ready? Send us your proposal, can't wait to see them all! 👉Link in bio