Fotogram av meg som holder kurs på folkeuniversitetet.
——
Oslo Fotokunstskole holdt en paneldebatt om håndverk og materialitet i fotokunsten.
Dag Alveng, Marte Aas, Eivind Lentz og Mikkel McAlinden deltok, og temaet åpnet opp for at debatten skulle gå i veldig mange retninger som alle kunne være spennende.
Det ble en del uinteressant snakk om det er en stigende eller synkende interesse rundt fysisk og analogt fotografi. Alle som skal vise bildene sine offentlig må forholde seg til valget om å produsere fysiske fotografier eller holde seg til skjermvisninger. Og da blir håndverk og materialitet til en serie valg man uansett må jobbe seg gjennom når man lager bilder.
Men de viktigste delene av diskusjonen handlet for meg om hvordan, og ikke minst hvorfor, en fotograf velger å arbeide digitalt eller analogt. Ordskiftet gikk frem og tilbake om hvorfor paneldeltagerne hadde valgt som de hadde gjort. Dag Alveng snakket om sitt tradisjonelle utgangspunkt og sin fascinasjon om idèen det vakre i kunsten. Mikkel McAlinden var opptatt av å fotografiske fetisjer og ville heller jobbe med filosofiske tanker basert på visuell informasjon. Men konkrete konkluderende uttalelser satt langt inn hos alle. Eterhvert degenererte ordskiftet til en debatt om hvor virkelighetsbeskrivende svarthvitt fotografier egentlig er.
Panelet må uansett ha fungert for jeg ble sittende og formulere en konklusjon for meg selv.
I mitt hodet ble det tydelig at man ofte velger analogt eller digitalt utifra hvordan man som fotograf interesserer seg for fotografiets forhold til virkeligheten. Dersom du ønsker å si noe om det direkte avtrykket av virkelighet, slik McAlinden kom inn på, så gir det mening å bruke analogt materiale. Da har filmen blitt fysisk påvirket av virkeligheten og ved å være et håndfast bevismateriale gir de det ferdige bildet ikke bare en aura av sannhet, men et reelt stempel av ektehet. Så selv om McAlinden digitalt klipper og limer bildene sine sammen, fotograferer han på film slik at bildene hans fortsatt er fysisk forankret i virkeligheten som avtrykk av verifiserbar sannhet.
Om du istedet er opptatt av å skape bildene dine selv for å fortelle historier, tolke idèer og åpne for debatt kan det digitale fotografiet oppnå det samme. I mange tilfeller vil digital fotografering både gjøre denne prosessen lettere og gi flere kreative muligheter underveis.
For mange kan nok valget av teknikk ende opp som et resultat av tilfeldigheter eller i en fin avveid balanse mellom ønsket om spesifikke estetiske eller materielle resultater. Men i jakten på beskrivende fotografisk skjønnhet bør man altså tenke seg om en gang til i valget av teknikk. Ønsker du at bildene dine skal bli vakre kan du se på om de digitale teknikkene gir den skjermvisningen eller printkvaliteten du ser for deg. Men om du vil at bildene skal bevitne den skjønnheten som faktisk finnes i verden bør du vurdere å bruke analoge materialer.